Fotowoltaika radzi sobie w naszym kraju coraz lepiej. Jeszcze do niedawna energia słoneczna była kojarzona przede wszystkim z modułami PV montowanymi na dachu lub na gruncie. Z biegiem czasu do głosu dochodzą inne formy wykorzystania energii solarnej, jak chociażby panele założone na elewacji, zintegrowane dachy solarne lub carporty. Przyjrzyjmy się bliżej tym ostatnim. Dlaczego warto zainwestować w parking z własną wiatą fotowoltaiczną?

Czym jest wiata fotowoltaiczna (carport)?

Eurostat donosi, że w 2021 r. w Polsce przypadało najwięcej samochodów (687) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Co ciekawe, jeszcze do niedawna byliśmy w tym rankingu na trzecim miejscu, ale w 2021 r. wyprzedziliśmy Włochów i Luksemburczyków. Do myślenia daje również inna europejska statystyka. W latach 2001-2021 średni roczny wzrost liczby samochodów na 1000 mieszkańców wyniósł u nas 4,5%. Szybciej samochodów przybywało tylko w Rumunii (5,4%), gdzie sumarycznie jest ich jednak znacznie mniej niż u nas. Czy takie statystyki są zaskakujące? Być może, choć patrząc na tłok na polskich drogach, można wnioskować, że Polacy bardzo cenią sobie możliwość posiadania własnych czterech kółek. Nietrudno też zauważyć, że wielu z nas dysponuje dobrej klasy samochodami – pojazdami, o które warto należycie zadbać, by służyły przez lata. Tezę tę potwierdzają także astronomiczne ceny garażów w dużych miastach.

Alternatywą dla tradycyjnych murowanych lub blaszanych garażów jest carport, czyli wiata na samochód z panelami fotowoltaicznymi. Innymi słowy, jest to zadaszone miejsce parkingowe – konstrukcja z dachem wykonanym z modułów PV lub innego tworzywa, do którego instaluje się panele solarne, ale pozbawiona ścian bocznych. Panele na dachu wiaty generują prąd, na takiej samej zasadzie jak moduły montowane na dachu budynku lub naziemnie. Energią elektryczną otrzymaną dzięki wiacie fotowoltaicznej można zasilać urządzenia w domu, albo wykorzystać ją do ładowania auta lub roweru elektrycznego.

Wiata fotowoltaiczna konstrukcja budząca zaufanie

W klasycznej wersji budowa wiaty fotowoltaicznej prezentuje się następująco. Do betonowej podstawy (fundamentu) montuje się podpory, na których następnie spocznie dach. Jak wspomnieliśmy wyżej, panele PV mogą być montowane na istniejące poszycie dachowe, ale także samoistnie tworzyć szczelne zadaszenie. Na co należy zwrócić uwagę, rozmawiając o konstrukcji wiaty? Po pierwsze na to, jakie gabaryty będzie miała wiata i ile aut się pod nią zmieści. Po drugie, na rozstaw i kształt podpór, a także materiał, z którego zostały wykonane stelaże. Nie bez znaczenia są też opcjonalne dodatki, w które klient może wyposażyć swoją wiatę fotowoltaiczną. W Amiston do tworzenia podpór dla carportów stosujemy stal konstrukcyjną S350 o podwyższonej wytrzymałości, wzmocnioną dodatkowo powłoką antykorozyjną w postaci ocynku ogniowego. Opcjonalnie wyposażamy nasze konstrukcje w uszczelnienie dachu, mocowanie falownika i obligatoryjnie w otwory do montażu orynnowania. Dodajmy, że nasze carporty są dostępne w szerokiej gamie kolorów, przez co z łatwością dopasujesz barwę wiaty do elewacji. Wspomniane rozwiązania dają gwarancje stabilności i długowieczności konstrukcji. Jakość podzespołów i doświadczenie wykonawcy carportu powinny być priorytetem przy wertowaniu ofert, w grę bowiem wchodzi kwestia stabilności konstrukcji i bezpieczeństwa PPOŻ.

Wiata garażowa fotowoltaiczna – chroni i zarabia

Korzyści z postawienia własnej wiaty na samochód z panelami fotowoltaicznymi wydają się oczywiste. Na czele listy profitów z takiej inwestycji zapisujemy osłonę samochodu przed gradem, deszczem i innymi czynnikami atmosferycznymi, które mogłyby zniszczyć lub ubrudzić maszynę. Auto schowane pod carportem nie nagrzewa się latem, a zimą nie trzeba go odśnieżać, co podwyższa komfort użytkowania samochodu.

Innym walorem carportu jest to, że wiata garażowa fotowoltaiczna daje elastyczną możliwość generowania energii elektrycznej. Opisywane rozwiązanie świetnie sprawdza się w przypadku gdy posiadamy już instalację PV, ale jej wielkość została zaprojektowana z myślą o obsłudze sprzętu domowego. Jeśli inwestor zdecyduje się na kupno samochodu z napędem elektrycznym, dachowa instalacja przestanie być wystarczająca. W takiej sytuacji można rozbudować domową elektrownię właśnie przy pomocy carportu. Innymi scenariuszami, w których inwestycja w carport sprawdza się znakomicie, jest posiadanie niewielkiej działki (brak możliwość budowy instalacji naziemnej) lub dysponowanie dachem, który nie kwalifikuje się do instalacji modułów. Wtedy, zamiast kosztownej zmiany całego poszycia, można zdecydować się właśnie na carport.

Czym wiata bogata, czyli, gdzie można stosować carporty?

Wszechstronne korzyści opisywanego rozwiązania przekładają się na jego uniwersalne zastosowanie. Wiaty na samochód z panelami fotowoltaicznymi z powodzeniem sprawdzają się w prywatnym użytku, jak i grupowym — na parkingach firmowych, przed blokami, szeregowcami, hotelami czy obiektami użyteczności publicznej.

Wiata fotowoltaiczna pozwolenie i koszty

Inwestorzy, którzy już zdecydowali się na postawienie carportu podkreślają, że – w porównaniu z tradycyjnym garażem – jest to rozwiązanie relatywnie tanie. Ceny wiat z panelami fotowoltaicznymi zaczynają się już od kilku tysięcy złotych, a finalny koszt zależy od paru czynników, m.in. gabarytów wiaty, mocy paneli, kształtu carportu, rodzaju zadaszenia, oświetlenia pod dachem, monitoringu, gwarancji i tego, czy cartport posiada zintegrowaną stację ładowania pojazdu. W praktyce z kilku szybko robi się kilkanaście tysięcy PLN. Mówiąc o kosztach, nie zapominajmy o tym, że wiata jest inwestycją, która wymiernie obniży rachunki za prąd i paliwo (w przypadku posiadania elektryka). Mało tego, na budowę prywatnego carportu można otrzymać dotację z programu Mój Prąd 5.0, co skraca czas zwrotu z inwestycji.

A co z pozwoleniem na budowę wiaty PV? Dobra informacja jest taka, że zgodnie z prawem budowlanym, carport o powierzchni nieprzekraczającej 35 m2 nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Dodatkowych formalności nie wymaga też postawienie wiaty o powierzchni do 50 m2, jeśli ma ona stanąć na działce, na której już znajduje się budynek mieszkalny. Przy inwestycji trzeba też uwzględnić przeznaczenie działki i granice zabudowy, dlatego przed rozpoczęciem prac warto zatelefonować do urzędu gminy i dopytać o szczegóły dotyczące miejscowego planu zagospodarowania terenu.