Rynek fotowoltaiczny w Polsce prężnie się rozwija, a jednym z jego największych hitów ostatnich miesięcy jest budowa carportu. Wiata fotowoltaiczna na samochód może przynieść prosumentowi wiele korzyści. Zanim jednak przystąpisz do działania, upewnij się, czy na budowę wiaty fotowoltaicznej jest potrzebne pozwolenie.

Przeznaczenie carportu

Rzut oka na drogi w Polsce wystarczy, by stwierdzić, że po pierwsze, jeździ po nich mnóstwo samochodów, co w godzinach szczytu jest przyczyną spowolnienia ruchu, a po drugie, że Polacy jeżdżą coraz lepszymi samochodami. Wyższe zarobki i dostęp do atrakcyjnych form finansowania oferowanych przez salony motoryzacyjne sprawia, że sporo osób może pozwolić sobie na komfortowe i nowoczesne samochody. Właściciele takich pojazdów chcą je chronić przed złodziejami, ale także zabrudzeniami i ewentualnymi uszkodzeniami wynikającymi z działania warunków atmosferycznych. Alternatywą dla tradycyjnie rozumianego garażu jest carport. Jest to zgrabna konstrukcja pełniąca jednocześnie dwie role: chroni umieszczone pod dachem pojazdy (i inne sprzęty) oraz generuje energię. Dach carportu jest wykonany z paneli fotowoltaicznych (lub pokryty modułami), które zamieniają energię słoneczną na prąd stały. Moc trafia okablowaniem do falownika, gdzie jest przetwarzana na prąd zmienny, czyli taki, którym możemy zasilać urządzenia elektryczne w budynkach. Dzięki temu właściciel carportu może wymiernie ograniczyć rachunki za energię elektryczną, a nawet uniezależnić się od dostaw z sieci i wahań cen energii.

Prąd powstały w rezultacie padania promieniowania słonecznego na dach carportu może być wykorzystany zarówno do zasilania urządzeń w domu, biurze, jak i ładowania samochodów elektrycznych parkujących pod wiatą PV.

Dla kogo wiata fotowoltaiczna?

Popularność carportów nie jest dziełem przypadku. Ta relatywnie prosta konstrukcja może być świetnym uzupełnieniem mocy generowanej przez instalację dachową. Powierzchnia dachu budynku jest ograniczona i może pomieścić tylko określoną liczbę paneli. Więcej możliwości w tej materii oferują instalacje PV na gruncie, ale nie każdy inwestor chce w ten sposób zabudowywać swoją działkę. Wiata fotowoltaiczna jest więc kompromisowym i bardzo skutecznym rozwiązaniem – z jednej strony pozwala generować dodatkową ilość prądu, z drugiej chroni samochód lub motor przed opadami. Carport daje więc możliwość powiększenia mocy instalacji bez konieczności dodatkowego obciążania dachu domu panelami. Energia może być wykorzystana na zasilanie pompy ciepła, co oznacza kolejne oszczędności, tym razem na rachunkach za ogrzewanie.

Z funkcjonalności carportów chętnie korzystają także firmy. Coraz częściej możemy spotkać parkingi przed biurami, fabrykami czy nawet sklepami wielkopowierzchniowymi wyposażone w stelaże z modułami solarnymi.

Wiata fotowoltaiczna – konstrukcja

Carport nie posiada ścian bocznych i drzwi, co zasadniczo różni go od blaszanego czy murowanego garażu. Wyposażony w panele dach carportu wspiera się na stelażu, którego rozstaw determinuje to, jaki potrzebujemy carport: jedno-, dwu- czy wielostanowiskowy. Amiston projektuje i tworzy uniwersaln stelaże dla carportów wykonane ze stali konstrukcyjnej S350 o podwyższonej wytrzymałości. Dodatkową ochronę konstrukcjom zapewnia ocynk ogniowy. Fundamentem konstrukcji mogą być – do wyboru – bloki betonowe lub pale wkręcane w ziemię (pale śrubowe), co gwarantuje bezpieczeństwo i stabilność na lata. Pomyśleliśmy także o detalach. Wiaty Amiston są wyposażone w otwory do mocowania orynnowania. Wedle potrzeb klienta zapewniamy także uszczelnienie dachu, montaż falownika oraz malowanie wiaty na kolor wskazany przez zamawiającego. Carporty Amiston mają uniwersalne przeznaczenie, świetnie sprawdzą się zarówno przy domach jednorodzinnych, zabudowie szeregowej, na parkingach firmowych czy hotelowych. Doskonale zdajemy sobie sprawę, jak ogromną rolę na współczesnym rynku odgrywa elastyczność. Dlatego właśnie nasze carporty mają konstrukcję modułową – można je rozbudowywać o dodatkowe stanowiska w razie potrzeby. Klientom proponujemy wiaty jedno- i dwupodporowe o różnych rozstawach szerokości i wysokości. Rozstaw podpór i powierzchnia dachu wiaty determinują ilość paneli, a tym samym moc, którą może generować instalacja. Dla najbardziej wymagających klientów przygotowaliśmy CARPORT CPPT PREMIUM – Wiata fotowoltaiczna – Amiston, który jest elegancką wersją Carportu CPPT, przykuwa wzrok estetyką i może stać się designerskim dodatkiem w Twoim otoczeniu.

Carport fotowoltaiczny pozwolenie na budowę – czy jest potrzebne?

Innym walorem carportów jest uproszczona procedura administracyjno-budowlana. Z punktu widzenia prawodawcy, wiata nie jest budynkiem, więc formalności związane z jej postawieniem są prostsze niż w przypadku budowy klasycznego garażu. Wiata może być traktowana jako budowla lub obiekt małej architektury, nie jest to określone jednoznacznie. Prawo budowlane mówi, że wiata fotowoltaiczna nie wymaga pozwolenia, jeśli powierzchnia jej dachu nie przekracza 50 m2 i mieści się na działce budowlanej. Taka powierzchnia dachu z powodzeniem pozwoli ochronić dwa samochody osobowe. Pojedyncze stanowisko będzie miało 25-30 m2. Istnieją jednak pewne obostrzenia w przypadku stawiania carportu. Jednym z nich jest fakt, że każde 1000 m2 działki budowlanej można zabudować dwoma carportami o maksymalnej powierzchni 50 m2 każdy. Warto dodać, że zabudowę na danej parceli determinują zapisy MPZP i powinniśmy je również uwzględnić przy stawianiu wiaty. Innym przykładem jest brak obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Potrzebne jest wówczas wydanie przez gminę/miasto warunków zabudowy. Projekt wiaty fotowoltaicznej powinien uwzględniać też określone w prawie odległości od dróg publicznych, granic działki, posesji sąsiada, innych budynków, a także obszarów cennych z punktu widzenia ochrony środowiska (np. Natura 2000) lub terenów wpisanych do rejestru zabytków. Do tego dochodzą różne orzecznictwa NSA oraz zapisy prawa miejscowego. Wszystko to może wprawiać inwestora w konsternację. Najlepszym rozwiązaniem jest osobista, telefoniczna lub pisemna weryfikacja inwestycji w urzędzie miasta lub gminy. Taka konsultacja może minimalnie wydłużyć cały proces inwestycyjny, ale pozwoli zyskać pewność działania zgodnie z literą prawa. Co do zasady, budowa wiaty fotowoltaicznej dla jednego lub dwóch aut osobowych nie powinna wymagać pozwolenia na budowę.

Wiata fotowoltaiczna – pozwolenie równie proste jak finansowanie

Wiemy już, że budowa carportu na prywatny użytek nie powinna wiązać się z kłopotliwymi formalnościami (choć dla spokoju sumienia warto sprawdzić to w urzędzie). Druga dobra informacja jest taka, że istnieje możliwość pozyskania dofinasowania z programów Mój Prąd 5.0 i Czyste Powietrze. Należy jednak pamiętać, że inwestycja w carport może być droższa niż w instalację dachową lub gruntową. W opisywanym przypadku potrzebny bowiem będzie projekt wiaty fotowoltaicznej i przygotowanie fundamentów dla mocowania stelaży. Orientacyjnie możemy przyjąć, że cena jednostanowiskowego carportu o mocy 4 kW to ok. 20 tys. PLN. Finalny kosz budowy wiaty fotowoltaicznej może być bardzo różny. W grę wchodzi bowiem wiele zmiennych, przede wszystkim powierzchnia wiaty, ale także technologia, w której wykonano stelaż oraz wyposażenie dodatkowe (np. oświetlenie, orynnowanie, ładowarka do auta itd.).