Fotowoltaika niejedno ma imię. Istnieją różne typy instalacji generujące prąd ze słońca, czego najlepszym potwierdzeniem jest ten artykuł. W tym tekście na warsztat bierzemy parking fotowoltaiczny, czyli carport. Co to jest i gdzie można spotkać tego rodzaju rozwiązania?

Czym jest carport?

Carport to nic innego jak wiata lub garaż pokryte panelami fotowoltaicznymi. Jest to infrastruktura spotykana w Polsce dość rzadko, jednak o rosnącym trendzie popularności. Jeśli przyjmiemy, że rozwój technologii PV w naszym kraju będzie podążał śladem wytyczonym przez inne państwa, np. kraje skandynawskie, wkrótce powinniśmy zauważyć więcej carportów także nad Wisłą. Gdzie ich wypatrywać? Carport z fotowoltaiką może z powodzeniem być zainstalowany na prywatnej posesji. Ochrona własnego pojazdu przed opadami deszczu, śniegu czy gradu to zawsze dobry pomysł, który przekłada się na czystość auta i długowieczność karoserii. Wiele osób budujących dom uwzględnia w projekcie schron dla swoich czterech kółek. Ludzie, którzy nie mogą cieszyć się przywilejem posiadania przydomowego garażu, lub gospodarstwa domowe, w których jest więcej samochodów niż miejsc garażowych, mogą sięgnąć właśnie po wiatę z panelami UV. Atutem tego rozwiązania jest m.in. fakt, że wiata jest mniej inwazyjna niż pełnometrażowy garaż. Po carporty produkujące prąd coraz częściej sięgają także inwestorzy instytucjonalni. Urządzenia tego typu można spotkać na parkingach przy supermarketach, galeriach handlowych, czy parkingach osiedli stawianych przez deweloperów. Parking fotowoltaiczny wydaje się być bardzo efektywnym sposobem na zagospodarowanie tego typu przestrzeni, bo może generować zyski ze sprzedaży energii dla jego właściciela. Inny przykład aplikacji opisywanego rozwiązania to duży carport fotowoltaiczny na parkingu przed biurem zasilający flotę elektrycznych samochodów firmowych. Większe wiaty pokryte panelami można spotkać także na terenach rolniczych i przemysłowych, gdzie służą jako osłona dla maszyn rolniczych, ciężarówek, środków publicznego transportu i sprzętu budowlanego.

Car port fotowoltaika – jak działa?

Z powyższego wynika, że carporty fotowoltaiczne mogą mieć różne rozmiary, w zależności od ilości i gabarytów pojazdów, które mają się pod nimi schronić. Dodajmy, że wiata z panelami PV z powodzeniem może spełniać rolę zadaszenia dla rowerów, motocykli czy modnych od niedawna hulajnóg elektrycznych. Wiaty pokryte panelami PV kumulują energię słoneczną, a następnie, za pomocą falownika, przekształcają ją w prąd zmienny, który można wykorzystać do ładowania pojazdów elektrycznych, zasilania i ogrzewania budynków czy po prostu oświetlania samej wiaty. Idea działania carportu jest analogiczna do instalacji gruntowej lub fotowoltaiki montowanej na dachu budynku.

Carport z fotowoltaiką – konstrukcja

Decydując się na opisywane rozwiązanie, trzeba mieć na uwadze fakt, że wiata garażowa powinna mieć solidną konstrukcję, która stawi opór gwałtownym podmuchom wiatru, a jednocześnie uniesie ciężkie panele umiejscowione na dachu. Z tego względu konstruktorzy carportów chętnie sięgają po różnego rodzaju wzmocnienia stelaży podtrzymujących zadaszenie, betonowe podstawy i sprawdzone, zrobione ze stali ocynkowanej uchwyty do paneli fotowoltaicznych. Moduły PV mogą być umieszczone zarówno bezpośrednio na stelażu, jak i na warstwie poszycia dachowego. W obu wersjach dach wiaty opada w jednym kierunku, co poprawia parametry uzysku energii. Dodajmy, że na uzysk wpływa również odpowiednia wentylacja, która w przypadku carportów jest lepsza niż przy panelach montowanych na dachach.

Jeśli decydujemy się zamontować panele na poszyciu dachowym wiaty, to wtedy możemy sięgnąć po praktycznie każdy model modułów. Jeżeli jednak chcemy, by panele pełniły jednocześnie rolę dachu, warto rozważyć moduły typu glass-glass, które są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne, działanie chemikaliów i mają dłuższą gwarancję uzysku. Moduły podwójnie przeszklone ładniej się prezentują, są bardziej odporne na ogień i mikropęknięcia ogniw, ale są za to droższe i cięższe. Tym bardziej powinno to skłonić inwestora do wybrania porządnych stelaży i mocowań do paneli, a także jakościowych wykonawców, którzy zagwarantują to, że panele stanowiące poszycie dachowe będą stanowiły spójną całość.

Kiedy zainwestować w przydomowy carport fotowoltaiczny?

Inspiracją do postawienia osobnej wiaty z panelami PV jest z pewnością sytuacja, w której nie mamy już miejsca na dachu głównego budynku, lub w przyszłości planujemy wymianę/remont dachu i wtedy inwestycja w klasyczne panele musi zaczekać na nowe poszycie. Inna inspiracja to małe gabaryty działki: kiedy przestrzeni jest niewiele, trudniej zdecydować się na panele naziemne, bo instalacja może zabierać cenne metry kwadratowe. Dobrze zaprojektowany carport z fotowoltaiką znajdzie się nad pojazdem, a więc de facto nie potrzebuje dodatkowej przestrzeni na działce. Statystycznie możemy przyjąć, że carport na 1 auto osobowe zajmuje do 15 m2, z kolei stanowisko na dwa auta 20-30 m2. Większa powierzchnia carportu oznacza możliwość zamontowania większej liczby paneli, co ma przełożenie na lepszy uzysk.

Inną zachętą do budowy wiaty z panelami solarnymi może być możliwość otrzymania dofinansowania na taką konstrukcję w jednym z programów krajowych i regionalnych.